دانش آموز مسلمان

پایگاه فرهنگی تربیتی بصیرتی، شجره طیبه صالحین، تبادل تجربیات و محتوای فرهنگی

طرح و برنامه فرهنگی

انواع سوق دهنده های تربیتی

 

۱- تحسین:

یعنی پسندیده شمردن رفتاروعملکردفرد و واداشتن اوبه انجام اعمالی که باموازین اخلاقی واجتماعی همخوانی دارد.متزبی در برابر اعمالی که انجام می دهد نیاز دارد از مربیان و والدین خود بازخورد دریافت نماید.نیاز دارد بداند،آیا رفتارش درست بوده است یا نه. ستودن رفتارهای درست وشایسته، شاگرد را به تکرار آن عمل وامی دارد و تقبیح رفتار، مانع از ارتکاب مجدد آن می شود.

۲- تقدیر :

زمانی که از شاگرد رفتاری می بینیم که انتظار و توقع انجام آن را از نظر سن و توانایی از او نداریم ، درچنین شرایطی از تلاش و کوشش او تقدیر وزحمات او را ارج نهاده وعملش را قدردانی می کنیم. البته تقدیر باید متناسب با تلاش وکار متربی باشد تا او با نگرش مثبت به آن رفتار بنگرد و آن را تکرار کند. این قدردانی در مقابل کارهای نیک فرد و کارهایی که ما خواهان تداوم آن هستیم باید صورت بگیرد. تشویق نمادی از تحسین و قدردانی از رفتارشایسته شاگرد است که او از آن احساس شوق ونشاط می کند.” علما، ایجاد شوق وسرور در قلب انسان رادر سازندگی شخصیت اوتایید کردند.

۳- پاداش:
“گروهی از مربیان و دانشمندان تعلیم وتربیت معتقدند که پاداش دادن به یک فرد وظیفه شناس بخاطر انجام وظیفه ، عوارض نا مطلوبی را بثمر می رساند بنابراین پاداش باید به گونه ای باشد که در متربی حالتی ایجاد نکند که منجربه عجب وغرور او گردد.

پایگاه آموزشی خیبری ها tsalehin.blog.ir

2 thoughts on “انواع سوق دهنده های تربیتی


  • Warning: printf(): Too few arguments in /home/onwayir/public_html/wp-content/themes/colormag/inc/template-tags.php on line 514

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *