سه شنبه , ۲۴ تیر ۱۳۹۹
آخرین مطالب:

طرح معارف مسجدی ( از امیر امانیپور)

نام طرح: معارف مسجدی – مرحله اول
مراحل اجرا: چهل مرحله
زمان اجرا: نامحدود
هزینه‌ها: جوایز ضمن دوره، جوایز و تقدیرنامه های پایان دوره، هزینه جشن پایان دوره.
طراح: امیر امانی پور
کانون فرهنگی هنری الائمه علیهم السلام خرمشهر
شماره تماس: ۰۹۳۶۳۷۳۷۷۲۵
رایانامه: amiramanipour@yahoo.com
رسانه مجازی طرح: wiki-salehin.blogfa.com

اشاره
اهمیت جذب نسل جوان به مساجد و مسجدی شدن مردم سبب شد به طرحی برای رسیدن به این آرمان فکر کنیم. طرح معارف مسجدی یا تربیت بچه مسجدی محصول این دغدغه است.
برای هر نوجوانی که به مسجد می آید دانستن بعضی مسائل اهمیت بیشتری دارد. به همین خاطر برای بچه مسجدی چهل مرحله در نظر گرفتیم. این مراحل از جنس اخلاق و احکام و عقاید است.
هر یک از نوجوانان که بتواند زودتر به این چهل مرحله دست پیدا کند؛ تقدیر نامه و جایزه داده می شود و در همه امتیازات اردویی، مسابقات و کلاس های آتی مسجد در اولویت قرار می گیرد.
توجه شود هدف هر مرحله صرف برپایی جلسه یا جلسات نیست بلکه گفتن ابعاد و جوانب مسئله در حد لزوم است. پس موضوع باید محقق شود و برای این مسئله به صلاحدید مربی ممکن است چندین جلسه در چندین روز حول یک موضوع تشکیل شود.
برای هر یک از چهل گانه ها زیر مجموعه‌های مرتبط زیر در نظر گرفته شده است:
۱٫    بحث های تئوری
۲٫    آموزش عملی
۳٫    داستان
۴٫    احکام
۵٫    مسابقه
۵٫۱٫    حفظ حدیث، آیه، جمله حکمت
۵٫۲٫    علمی
۵٫۳٫    پیامک
۵٫۴٫    و…
۶٫    طنز
۷٫    شعر
۸٫    و…
همانطور که مشخص شد؛ برای تحقق یک موضوع از تمامی قالب ها و روش ها استفاده می شود.
چنین نیست که احکام و داستان یا طنز در موضوعات مختلف باشند؛ در قالبها و روش ها باید یک موضوع و یک هدف پیگیری شود.
چهل گانه های دوره معارف مسجدی تقریبا از چهل کارگاه تشکیل می شود.
برای دقیق تر شدن این برنامه و رسیدن به هدف تربیتی ( تربیت بچه مسجدی) سیر مطالعاتی نیز فراهم شده است. البته ضرورتی ندارد عین همان مطالب استفاده شود. مربی می تواند با توجه به اندوخته های علمی خود از احادیث، داستان، اشعار، مسابقات و … مشابه استفاده کند.
این دوره نسبت به روش ها و قالب ها انعطاف پذیر است. اما نسبت به هدف خود مقید و پایبند است.

فواید دوره معارف مسجدی
۱٫    اهمیت دادن به نوجوانان و جوانان مساجد
۲٫    سرمایه گذاری بر مهم ترین فصل تربیت هر انسان ( جوانی و نوجوانی) در بهترین جای تربیت ( مسجد)
۳٫    داشتن سیر مطالعاتی مشخص. ( شروع و پایان معین)
۴٫    تاکید بر پیوند نشاط و تربیت ( قرار نیست تفریحات به اهداف تربیتی ربطی نداشته باشد.)
۵٫    تشکیل جلسات پویا، انگیزشی، متنوع و هدفمند
۶٫    در این طرح هر کس خود مسئول حضور و غیاب خود است. (مربی غیر مستقیم حضور متربی را مدیریت می کند)
۷٫    با توجه به اطلاع رسانی های ضمن دوره و دعوت والدین در پایان دوره نوعی پیوند مسجد و خانواده محقق می شود.
۸٫    استفاده از نیروی بومی و مردمی و خصوصی سازی کار فرهنگی
۹٫    امکان طراحی دوره های مشابه برای سطوح بالاتر به همین سبک (ویژه دارندگان تقدیر نامه دوره اول) در مساجد مستعد
۱۰٫    تقویت روحیه جمعی و تحقق سطحی از کارگروهی (در صورت برگزاری همزمان در چندین مسجد و گرفتن پایان دوره مشترک و استفاده مساجد از مربی های یکدیگر)
۱۱٫    امکان بروز خلاقیت و ابتکارات با توجه به انعطاف در روش و قالب دوره اول معارف مسجدی
۱۲٫    تعریفی روشن از مفهومی مغفول و کمتر معرفی شده
۱۳٫    عمل به حدیث: ازجر المسیء بثواب المحسن
۱۴٫    ترکیب سالمی از فعالیت های قرآنی ، اخلاقی، هنری، مهارت های فردی و …

http://wiki-salehin.blogfa.com/post/1049

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

افزودن شکلک:

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeleton
Copyright 2019-2020 , All Rights Reserved
Design By ShikDL