سه شنبه , ۲۱ آبان ۱۳۹۸
آخرین مطالب:

اتاق فکر صالحین / سرگروه پروری

گروه اتاق فکر واتساپی صالحین با هدف نزدیک تر کردن و شبکه کردن فعالان فرهنگی و مربیان و سرگروه های صالحین در کشور ایجاد شده است و هر روز حول یک محور در این راستا بحث و تبادل نظر صورت میگیرد. نتیجه و گزارش بحث ها در سایت خادم گروه در همین سایت (دانش آموز مسلمان)  حضور کاربران عزیز منتشر می شود.

گزارش هشتم.

این جلسه: سرگروه پروری

به تاریخ: جمعه ۹۳/۳/۹– ویرایش : دانش آموز

دانش آموز : بحث سرگروه پروری تصویب شد. سرگروه پروری یعنی تربیت نیروهای مستعد و توانمند برای گرفتن مسیولیت های فرهنگی آینده٬ نظیر سرگروهی صالحین٬ مربی یا فرماندهی..
بحث: روش ها و ابزارها و تجربیات…

 

امیر : یکی از راههای سرگروه پروری اینه که گاهی برای چن دقیقه کلاس رو بسپاری به کسانی که ظاهرا زمینه را دارن

 

امیر : سرگروه پروری عبارت اخری کادر سازیه

 

دانش آموز : من خودم توی حلقه روی این قضیه خیلی تاکید داشتم و دارم…
الان اعضای ثابت حلقه تا حدود خوبی فن بیان و مدیریت خوبی کسب کرده اند..

 

امیر : یکی از معضلات اینه که بچه های نمی تونن ببین دوستشون کلاس رو به عهده گرفته و اذیت می کنن

امیر : ساده ترین و بدیهی ترین راه کنترل، اینه که تذکر بدید

 

دانش آموز : ما سه نوع حلقه داریم؛
۱. حلقه معمولی تربیتی
۲. حلقه تعمیق آموخته ها
۳. حلقه سرگروه پروری
اولی که حلقه معمولی آموزشی تربیتی خودم هست.
دومی استفاده از جمیع ابزارها برای تعمیق آموخته های جلسه قبل هست.
سومی رو در ادامه خدمتتون عرض می کنم…

 

امیر : یعنی سه جلسه در هفته دارید؟

 

دانش آموز : توضیح کاملتر دومی: ابزارهای کمک آموزشی٬ عکس٬ فیلم٬ تبلت٬ پروجکشن٬ لب تاب٬ نشریه سازی٬ سرود ٬ تیاتر٬ بازی آموزشی٬ … هر چی باشه..

دانش آموز : نه. تقسیم تقریبیش با روند دو جلسه در هفته اینطور میشه: از هر ۱۰ جلسه ما٬ ۴ تاش حلقه معمولی خودمه ٬ ۲ تاش تعمیق هست و ۴ تاش سرگروه پروری
امیر : افراد حاضر در جلسات یکی هستن؟

 

دانش آموز : بله دیگه..

 

امیر : فکر کردم برای خوباشون جلسه سوا می زاری

 

محمد ش : مثلا با چه تقسیم زمانى

 

دانش آموز : در جلسه سرگروه پروری٬ کل جلسه به سرگروه جدید سپرده میشه. وظایف ایشون ایناست:
ارائه بحث ‌. مشارکت دادن بقیه در بحث . سوال و جواب از اعضا . امتیاز دهی ها . حفظ نظم جلسه و… تمام اختیارات سرگروه اصلی.
امیر : متربیا اذیت نمی کنن؟

 

دانش آموز : خیر. زیرا اختیارات سرگروه برای تشویق یا تنبیه به سرگروه جدید محول شده است. ( قدرت )

دانش آموز : و سرگروه اصلی شبیه یک مربی ناظر فقط حلقه رو از نزدیک یا دور نظاره میکنه…. و بعد نکات ضعف و قوت سرگروهک رو بهش میگه… و نمره ( امتیاز ) مدیریت ضمن مشورت و نظرخواهی از اعضا به ایشون داده میشه و ثبت پرونده اعماالش میشه

 

امیر : چقدر طول می کشه؟

 

دانش آموز : زمانش.. همون زمان یک حلقه معمولی منهای ۱۰ دقیقه آخر که سرگروه اصلی برای حساب کتاب و جمع بندی میاد داخل حلقه.

 

امیر : هر جلسه نوبت یه نفره؟ با هر موضوعی که خودش بخواد؟

 

دانش آموز : این جریان سرگروه پروری باعث شده تابستون که میریم اردی جهادی مناطق محروم٬ خیالم از بابت حلقه راحت باشه… کار خودشونو بلدن..

دانش آموز : هر جلسه یک نفر.. بعضی ها هم درخواست بیشتر میدن و گاهی بیشتر گیرشون میاد…
موضوع دست خود متربی هست لکن از قبل با من باید هماهنگ کنه

 

امیر : کسی تجربه مشابه نداره؟

 

دانش آموز : عکس از جلسه سرگروه پروری

 

محمد امین : میگم کسی نداشته باشیم تو مسجد که بزاریم رو حلقه هم معضل شدیدیه

 

محمد ر : سعی کنید اگر حلقه از سوم راهنمایی به بعد گروه سنیش باید کم کم آماده بشن برای سرگروهی چجوری؟
۱٫در حلقه
۲٫روی نیرو های موقت و نخاله!!!

محمد ر : همون سرگروه جانشین به قول احمد ولی از خود حلقه باشه بهتره

 

امیر : سلام متاسفانه یه اخلاق دارم که بدم میاد کسی با حلقه م تمرین ( آزمون و خطا) کنه!
سرگروه پروری که دانش گفتن این ایراد رو هم داره

 

محمد ر : سرگروه جانشین از گروه خودته
متربی خوب گروه خودت میشه نماینده تو وقتی که مشکلی برات پیش میاد

 

سید عبدالله : از کی تا حالا خدا پیامبراشو این طوری انتخاب میکرده؟

سید عبدالله : سر گروه پروری رو اشتباه فهمیدید!

 

محمد ر : ما قرار نیس پیامبر تعیین کنیم
سرگروه های زیر مجموعه بنده همه همینجوری سرگروه شدن
هر چند اگر به محیط تربیتی بسته قائل باشیم حرف شما درسته چون اونجا ما میخوایم علامه تربیت کنیم ولی تو محیط باز به دنبال تربیت دانش آموز خوب و دانشجوی خوب هستیم

 

امیر : فکر نمی کنم همه افراد گروه استعداد سرگروه شدن داشته باشن. بنابراین رو دو سه تا از امیدهاتون سرمایه گذاری کنید. و به جای اینکه به همه وقت بدید به منتخبین وقت بدید.

 

محمد ر : دقیقا

 

دانش آموز : ما توی حلقه آموزشهای سرگروه پروری رو انجام میدیم٬ نه صرفا برای اینکه سرگروههای آینده مون بشوند…. این یکیش هست.. ما این فرآیندها رو اجرا میکنیم و این تمرینات سرگروهی رو اجرا میکنیم که بچه ها قدرت بیان و روابط عمومی و اعتماد به نفسشون در جمع بره بالا٬ احساس مهم بودن و مفید بودن بکنند و شخصیت قوی و موثر فرهنگی و تبلیغی بگیرند…
همه مبلغان دینی و فرهنگی و نمونه های عالی از آموزه های دینی بشوند؛ مومن و قوی.. المومن کالجبل.
حالا هر جایگاهی هم میخوان آینده بشوند… اما فرآیند قوی و سخنور شدن شون جزیی از فرآیند آموزشهای حلقه خودم هست.
به خاطر همین همیشه حتی به مشارکت بچه ها در بحث امتیاز میدم…

 

دانش آموز : در سیستم دانشجویی٬ روحیه مطالبه گری هم بهش میگیم.

 

امیر : مطالبه گری از مسئولین
ولی در حلقه مطالبه گری چه معنی داره؟

 

محمد ش : بعضى از …خیال مى کنند که باید همراه اعضا گروه بود تا….

 

امیر : هووووم

 

محمد ش : ما فراموش نکنیم که فقط وسیله ایم بقیه اش با خداست و خدا مقلب القلوب است

 

دانش آموز : امیر منظورم همون روحیه اعتماد به نفس و قوی بودنشون هست.. که در زمان دانشجویی مطالبه گر میشن. آندرستند؟

 

امیر :i dont understand meaning of understand!!

امیر : در کار فرهنگی توکل بیشتر باشه مشکلات حل میشه.

 

دانش آموز : یادآوری میکنم.. حلقه من حلقه کودک و نوجوان هست…

محمد ش : یکى از افت هایى که سرگروه دچارش مى شود حساسیت و وسواسى بى جا نسبت به اعضاى گروه است مثل اینکه حاضر به اعتماد خیلى کم به اعضاى گروه خود نیست…

 

دانش آموز : نظر شبیه روحانی.. اعتماد به مردم..

دانش آموز : از تو حرکت از خدا برکت…
ما وظیفه مون تربیت نیروهای مومن و موثر هست… سهم وظیفه مون رو باس انجام بدیم…
بعد از انجام وظیفه و سهم کار خودمون با اتقان٬ توکل می کنیم…. نه همینجوری بدون هیچ پشتوانه ای…

 

محمد ش : اعتماد به نیروهاى گروه همراه با مراقبت از اونها و راهنمایى اونها مثل زمان جنگ که با اعتماد به جوانان و نوجوانان استعدادى مثل شهىد حسن باقرى پیدا شد

محمد ش : البته که توکل و انجام وظیفه

 

دانش آموز : حلقه خودشون الان کار خوذشون رو بلدن ما هم بهشون اعتماد کامل داریم… فقط در راستای قوی و نخبه تر شدن و مربی های توانمند آینده شدن داریم کار میکنیم… به حول و قوه الهی ان شا الله.

 

محمد ش : احسنت

 

محمد ش : ✅✅✅

عبدالله : سلام دوستان.ببخشید خیلی دیره.نکته ای که فکر کنم منظوره امیر بود در رابطه با سرگروه پروری اینه که باید بعد از کشف استعدادش یه وقت مشخص برای یک سری از اموزشهای مورد نیاز براش در نظر گرفته بشه ؛ کشف استعداد.اموزش و انتقال تجربیات خودمون

 

محمد امین: دوستان قراره دونفر رو اموزش بدم برای معاونی ودر نهایت مسول حلقه چه نکاتی رو به نظرتون باید بهشون گوشزد کرد

 

امیر : توصیه کنید صبرش رو در برابر نیش های کلامی اطرافیان زیاد کند!

 

دانش آموز : آزمایشی با حضور صرفا ناظرانه خودتون حلقه رو بدین دستشون.. تا حساب نقاط ضعف و قوتشون دستتون بیاد و بهتر بتونید راهنماییشون کنید.
تا آخر حلقه شون٬ نظاره کنید و برای خودتون یادداشت کنید.. چیزهایی رو که باید بهشون بگید..

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

افزودن شکلک:

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeleton
Copyright 2018-2019 , All Rights Reserved
Design By ShikDL