دانش آموز مسلمان

پایگاه فرهنگی تربیتی بصیرتی، شجره طیبه صالحین، تبادل تجربیات و محتوای فرهنگی

مطلب دینی

پند های جاودانه از امام علی (ع)

پند های جاودانه از امام علی (ع)

۱٫در شگفتم از بخیل :به سوی فقری می شتابد که از آن می گریزد و سرمایه ای را از دست میدهد که برای ان تلاش میکند .در دنیا چون تهی دستان زندگی میکند اما در اخرت چون سرمایه داران محاکمه میشود.درشگفتم ازمتکبری که دیروز نطفه ای بی ارزش و فردا مرداری گندیده خواهد بود. ودرشگفتم از آن کس که که مردگان را میبیند ومرگ را از یاد برده است.و در شگفتم از آن کس که پیدایش دوباره را انکار می کند در .حالی که پیدایش آغازین را می نگرد ودر شگفتم از ان کس که خانه نابود شدنی را آباد می کند اما جایگاه همیشگی اش را از یاد برده است.
۲٫انان که وقتشان پایان یافته خواستار مهلتند و انان که مهلت دارند کوتاهی می ورزند. ۳٫بزرگترین حسرت ها در روز قیامت حسرت خورد ن مردی است که مالی را به گناه گرد آورد وان را شخصی به ارث برد که در اطاعت خدای سبحان بخشش کردو با آن وارد بهشت شد وگرد آورنده اولی وارد جهنم شد
۴٫دو گرسنه هرگز سیر نشوند :جویندهی علم و جوینده ی مال.
۵٫پاداش مجاهد شهید در راه خدا بزرگتر از پاداش عفیف پاک دامنی نیست که قدرت بر گناه دارد و آلوده نمی گردد .
۶٫برترین بی نیازی و دارایی ؛نومیدی است از آنچه در دست مردم است.
۷٫ابروی تو چون یخی جامد است که در خواست ان را قطره قطره اب می کند پس بنگر که آن را نزد چه کسی فرو می ریزی.
۸٫سخت ترین گناه؛ آن که گناهکار آن را کوچک بشمارد.
۹٫با انصاف بود ن دوستان را فراوان کند ، وبا بخشش قدر ومنزلت انسان با لا رود،وبا فروتنی، نعمت کامل شود،وبا پرداخت هزینه ها،بزرگی وسروری ثابت میگردد،وروش عادلانه مخالفان را درهم شکند،وبا شکیبایی در برابر بی خرد یاران انسان زیاد می گردد.
۱۰٫ای مردم؛ به زودی زمانی بر شما خواهد رسید که اسلام چونان ظرف واژگون شده،انچه در ان است ریخته می شود.واین روزگاری است که جز مومن بی نان و نشان از ان رهایی نیابد:در میان مردم است او را نشنا سند ،ودر میان جمعیت که نباشد کسی سراغ او را نگیرد،آنها چراغ های هدایت ،و نشانه های رستگاری اند ،خدا در ها ی رحمت را به روی آنان باز کرده وسختی غذاب خویش را از آنان گرفته است.ای مردم خداوند به شما ظلم نخواهد کرد و از این جهت تامین داده است اما هرگز شما را ایمن نساخت که آزمایش نفرماید.
۱۱٫اگاه باشید که بهترین توشه در قیامت تقواست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *