ایده – مسابقه تیمی در حلقه صالحین
یک چهارچوب جذاب و فکری و آموزشی جدید برای پیاده سازی در حلقه صالحین ..:
مسابقه فرهنگی فکری تیمی.
برنامه از این قرار هست که با انتخاب دو سرگروه و یارکشی انتخابی، حلقه را به دو تیم تقسیم کرده و دو حلقه جداگانه ایجاد میکنیم. یک برگه کاغذ به هر کدام از تیم ها – تحویل سرگروه ها داده می شود .
ادامه مطلب با کلیک روی عنوان مطلب یا زدن دکمه زیر:
سوال مطرح می شود : (موضوع مثالی) ” تمام راهکارهایی را که در مورد احترام به والدین می دانید، بنویسید.”
قوانین مسابقه مطرح می شود :
ایده ها باید عملی و واقعی باشند.
ایده های ناصحیح حذف می شوند.
ایده های پر مغز و عالی نمره بیشتر دارند، مثلا ایده دو امتیازی.
” و به این وسیله اعضای تیم وقت دارند در یک مدت زمان تعیین شده ( ۷ دقیقه) با همفکری هم برگه شان را از هر چه ایده به نظرشان میرسد پر کنند…
یک نفر که تند نویس باشد مسئول نوشتن می شود و بقیه ایده های خود را مطرح می کنند و نوشته می شود.
با پایان وقت (۷ دقیقه) ایده ها در حضور اعضا بررسی (تصحیح) می شود. ایده های ناصحیح حذف شده و ایده های خوب و عالی امتیاز مضاعف میگیرند… و سرانجام تیمی که جمع امتیاز ایده های بالاتر را بگیرد و برنده شود، هر عضو تیم از یک مقدار امتیاز از پیش تعیین شده ( در حلقه ما رنکینگ و امتیاز دهی دفتری داریم، شبیه ایده کارت امتیاز ) بهره مند می شود.
نقطه قوت این طرح افزایش عملکرد گروهی و تیم محوری به جای شخص محوری و تقویت روحیه همکاری بین اعضا و نیز تعصب تیمی و از همه مهمتر ، تاکید روی روش های پیاده سازی و عملی کردن آموزش های حلقه های صالحین در زندگی و رفتار و اخلاق بچه ها هست. ضمن اینکه همین تعصب تیمی برای امتیاز گرفتن تیمی و نیز تنبیه (عدم برنده شدن و کسب امتیاز) تیمی هست که این روحیه و تعامل را ایجاد می کند و جذابیت و استرس علاقه بچه ها به برنامه را زیاد میکند.
برخی موضوعاتی که در حلقه های ما به این شکل مورد مسابقه قرار گرفته است به این شرح است.
-راهکارهای احترام به پدر و مادر / – آداب غذا خوردن / – روش های احترام به معلم و سرگروه حلقه / – راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب / – راهکارهای صرفه جویی در مصرف برق / – …
قابل توجه اینکه موضوع مسابقه ، همون موضوع بحث حلقه در آن جلسه است و قبل از شروع مسابقه اهمیت موضوع مورد بحث (مثلا حترام به والدین) و زوایا و ابعاد ان آن با مشارکت اعضا مورد بحث قرار میگیرد.. سپس با اجرای مسابقه فعالیت مغزی برای تعمیق و تقکر روی ابعاد و راهکاری پیاده سازی موضوع در اعضا ایجاد می شود و سرانجام پس از مسابقه با بررسی ایده ای آنها و حذف ایده های غیرمقبول و امتیاز مضاعف دادن به ایده های عالی و صحبت در مورد ایده ها، بحث به بهترین و عملیاتی ترین شکل ممکن خاتمه می یابد.