دانش آموز مسلمان

پایگاه فرهنگی تربیتی بصیرتی، شجره طیبه صالحین، تبادل تجربیات و محتوای فرهنگی

اتاق فکر صالحین

اتاق فکر صالحین / آفتهای سرگروه : مرید پروری

گروه اتاق فکر واتساپی صالحین با هدف نزدیک تر کردن و شبکه کردن فعالان فرهنگی و مربیان و سرگروه های صالحین در کشور ایجاد شده است و هر روز حول یک محور در این راستا بحث و تبادل نظر صورت میگیرد. نتیجه و گزارش بحث ها در سایت خادم گروه در همین سایت (دانش آموز مسلمان) حضور کاربران عزیز منتشر می شود.

 

گزارش دهم.

این جلسه: آفتهای سرگروه : مرید پروری
به تاریخ: چهارشنبه ۹۳/۳/۱۴– ویرایش : دانش آموز

آفتهای سرگروه:

⛔خودمحوری

⛔ عدم تطابق قول و فعل

⛔تکبر و غرور

⛔مرید پروری

⛔وابستگی به اعضای گروه

⛔غفلت از برخی اعضا یا مسائل در حلقه و جو

………………………………………..

۴- ( ⛔مرید پروری )

 

محمد : به نظر من مرید پروری از شاخه های فرعی افت هاست

چون نتیجه افت هایی مثل وابستگی به اعضا و غفلت از خداست

 

دانش آموز :

جذب به خود نه به خدا!یکی از آسیب های جدی نظم حلقه داری صالحین ،گرفتار آمدن در دام مراد ومرید پروری استاین امر وقتی اتفاق می افتدکه مربی وسرگروه ،اعضای حلقه تربیتی خود رابه خود جذب کنند نه به خدا.در این خصوص چه بسا دیده می شودکه برخی افراد بافضل فروشی وتظاهر به اعمال نیک وانجام رفتار نمایشی دینی ،به دنبال مرید پروری میباشندوخود راعامل سعادت وهدایت اعضای گروه می پندارند.مربی صالحین حتما باید پل اتصال به خدا باشدبه گونه ای که متربی با عبور از مربی به خدا برسد نه آنکه در فرد متوقف شود.

منظور از مریدپروری یا رابطه مرید و مرادی ، رابطه ای است میان مربی و متربی که در آن نظر بر این است که هر چه مربی می گوید و می کند درست است ؛ نه آنچه درست است مربی می گوید و می کند.

تعبیر «هر چه او می گوید و می کند ، درست است » تنها در خور مقام ربوبی خداوندی است ؛ زیرا اوست که نه تنها حق است بلکه منشا حق نیز هست اما وقتی صحبت از اولیای خدا می آید از کلماتی چون «مع» استفاده می شود به طور مثال از زبان پیامبر (ص) در مورد علی(ع) آمده است : علی مع الحق و الحق مع علی (علی با حق همراه و حق با علی همراه است.

الگو پردازی و امامت حاکی از رابطه ای مرید و مرادی نیست ؛ زیرا الگو و امام ، خود را همواره با حق ملازم می کند نه این که خود را مبدا حق بداند.امام علی (ع) در ماجرای جنگ جمل به طور صریحی در سخنی با «حارث بن حوط» این معنا را بیان می کند : ای حارث … تو حق را نشناخته ای که اهل حق را بشناسی و باطل را ندانسته ای تا بدانی آن ها که راه باطل می سپرند کدام اند.همین ملازمت با حق است که الگو و امام را به میزان الاعمال تبدیل می کند و هر زمان کسی از رفتار و عمل الگو و امام سوال کند ، او ملازمت و مطابقت خویش را با حق نمایان خواهد کرد.

دانش آموز : به نظرم من یکی از دلایلی که باعث میشه مربی یا سرگروه دنبال مرید پروی باشه٬ کمبودهای عاطفی و شخصیتی است.

 

محمد : شهوت قدرت هم هستش

یعنی طرف میخواد برای خودش کادرسازی اجرایی کنه تا کم کم مقامات بالا رو بدست بیاره

 

(نتیجه گروهی) :

عوامل منجر به مریدپروری:

کمبود شخصیتی سرگروه/ مربی

شهوت قدرت

وابستگی به اعضای گروه

غفلت از خدا

توجه افراطی به اعضای حلقه

نبود نظارت

و منحرف شدن هدف و انگیزه

 

امیر : مرید پروری کار صوفیه س.

 

 

دانش آموز : پیامدها:

احتمال خطا و انحراف مسیر متربی بیشتر میشه..

تغییر حلقه و رده متربی در آینده سخت تر میشه.. به طوری که ممکنه باعث دفعش بشه

احتمال لغزش خود مربی زیاد میشه..

 

امیر : برای جلوگیری از این آفت: بین نیروهای حلقه خودمان و حلقه دیگر تبعیض نداشته باشیم.

امیر : نیرو و انرژی اعضای حلقه را برای پیشبرد اهداف مجموعه خرج کنیم. نه اهداف شخصی.

امیر : حتی برای آنهایی که زیادی دلبسته می شوند؛ تغییر حلقه!

امیر : مرید و مرادها حلقه بسته ایی دارند. و زیادی مستقل از مجموعه هستند مثل کردستان و عراق می مونن

 

adwhatsupregistergif

 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *